søndag 27. mars 2011

Litt trening

Har dere prøvd shaping? Det hadde ikke jeg før på fordypningskurset på onsdag. Jeg har trent med klikker, men ikke prøvd dette.  Det tar nok litt tid, både for hund og eier, å få dreisen på det, men så kan det også bli ganske gøy! Shaping går i korte trekk ut på å oppøve hundens kreativitet og initiativ til å utføre nye atferder, løse nye oppgaver, og her er klikker, fløyte eller annen signallyd forsterkeren som skal bekrefte for hunden at den gjør noe riktig. I utgangspunktet må hunden forbinde klikkelyden med belønning, og så må det klikkes og belønnes for hver bevegelse i riktig retning. Mange hunder setter seg rett ned og venter på beskjed, de syns de har gjort noe riktig ved å dekke, sitte eller hva som helst, og da gjelder det å klikke på nye bevegelser, nye initiativ, slik at de kan forstå at det å prøve ut noe nytt, om aldri så smått, er det som skal til. Etter hvert vil de bli mer initiativrike og oppfinnsomme, og riktig “klikkerkloke”. Jeg hadde med meg Warja, og vi har nok et stykke igjen, – vi klikker for å snu på hodet, flytte en fot, hva som helst. Hittil har hun jo blitt opplært i øvelser som etterhvert har fått navn, signaler eller kommandoer, og så tilbyr hun det hun kan. Og så var ikke muttern fornøyd med det! Hva skulle hun nå gjøre? Hun satt tålmodig og holdt blikkontakt så det holdt, men nå ville muttern altså noe annet… Får vi til å trene fem minutter noen ganger i uka, vil vi nok få det til, for Warja er ikke dum! Det vanskeligste syns jeg er å trene litt med en hund om gangen, de fem – ti små minuttene inne, som gir så gode resultater og er så stimulerende. Her er de jo til stede, begge to på en gang, så da blir det litt synkrontrening isteden. Og får vi til noen gode synkronøvelser, er jo det stilig, da!

Følger dere med?

trening 022

Opp på to!

trening 013

Ja, det var deg, men begge to!

trening 020

Og det var deg. Men kan dere ikke begge to på en gang, da?

trening 026

Jaaaa! Flinke jenter!

12 kommentarer:

  1. Det må være litt av en utfordring å trene to hunder på en gang, men det må også være utrolig moro! Her i huset greier vi oss lenge med å få pelsdotten på snart 4 mnd (som også er fra Fjällfarmen!) til å forstå at det ikke alltid er sitt vi ber om ;)

    SvarSlett
  2. Dette så spennende ut. Håper du skriver mer og viser med bilder. :) Jeg prøvde meg en gang bare med en blomsterpinne. Ikke skjønte jeg så mye og da kan jeg ikke forvente så mye av Charlie.

    SvarSlett
  3. Morro, egentlig ser det ut som du dirrigerer bikkjene med staven til musikk. Kjempemorro med synkronlydighet :)

    SvarSlett
  4. Du ser ut som en dirigent,ja. Og hundene spiller med :o)
    Har ikke prøvd shaping akkurat, jeg ser ikke helt hvor 'grensen går'. Vi har holdt oss til klikker og targetstick. Og musematte-trening. Lokke hunden til å tenke sjøl. Det kan gi mange resultater :o)
    Fortell oss mer etterhvert!

    SvarSlett
  5. Kjempe flinke jenter. Morro å følge med, her har vi heller vært dårlig på å prøve nye ting.

    SvarSlett
  6. Artig!! Så flinke jenter!! Nesten somå se Roxie og Jackie. Jackie er åsså den som gjør det først og så kommer Roxie etter hvert. Skulle nesten tro det skulle være motsatt da Emma og Roxie er eldre en Warja og Jackie!! Sånn blir det her åsså trener vi inne så blir det gjerne med begge 2.
    Ha en flott uke!!

    SvarSlett
  7. Shaping, ja. Det er ikke helt for Frostemann. Han blir fryktelig stresset av å ikke få en kommando, så her legges det kommando på alt fortløpende. Klikkertrent har vi gjort hele tiden, men Frost trenger en kommando - han blir helt fortvilet av stillhet fra oss under trening.

    Men target, det er kult det! Da er Frost omtrent elektrisk i iver og med på absolutt alt!

    SvarSlett
  8. Shaping..har lest om det, det som er fint nå til dags er at der er noe for enhver smak og behov. Det finnes ett hav av teknikker.
    Å ikke tale til min hund faller unaturlig for meg, klikker har jeg prøvd men er for meg ett unaturlig hjelpemiddel.
    Det som jeg tror er vesentlig oppi all form for trening og samvær med sin hund, er å være erlig og naturlig.
    Lykke til med shaping treninga:o))
    Ei god uke til dere!

    SvarSlett
  9. Ja, enig, Berit. Dersom en ikke føler seg hjemme i en treningsform, blir det ikke noe greie på det. Å ja, til Frost og gjengen, det skal nok en del tålmodighet til. I denne omgang skulle vi først og fremst bli kjent med treningsformen, så får vi se om det er noe å gå videre med. Jeg er åpen og nysgjerrig, men skjønner at jeg må være tålmodig. Arbeid med target og forsterkere går mye fortere, men shaping skal visstnok gi mulighet til mer utvikling.

    SvarSlett
  10. Spennende! Alltid morsomt å prøve nye ting. Du må fortelle mer om hvordan dette går :)

    SvarSlett
  11. shaping har eg gjort litt med Heino, og det er veldig artig! Men han er nok mest vant til at eg visar og lokkar fram ei rørsle. Han brukar vanlegvis å tilby fullt av triks som du beskriv om Warja, og tenker verkeleg så det knakar dersom han ikkje får noko for dei vanlege triksa sine!! Kjempebra hjernetrim :) dersom eg har trent shaping med Heino har eg ofte brukt ein rekvisitt - foreks. ein fotball, og så klikkar eg og gjer godbit dersom han finn på ting med ballen; dyttar den med snuten, går mot den, legg labben på den osv.. kjempeartig :)

    SvarSlett
  12. Ja, det er gøy, og når en først er i gang, er det masse å finne på! Og hundene er så ivrige!

    SvarSlett