lørdag 20. februar 2010

I det poetiske hjørnet…

Fonner

fokk og føyk

dyner, dryss og driv

skavler

sno og snø…

Vi vader med doble lag av det meste fra topp til tå på vår morgentur i skogen mens byen der nede sover under dyna si, og bare avisbud og folk som skal på jobb våger seg ut…

og noen hundeeiere, da…

Etter en god runde med nytråkking av stiene tilbragte Emma lange tider på sin faste plass bak huset:2010 februar 051

Her sitter hun og skuer utover – det er ikke mye som skjer en tidlig lørdag morgen – men her sitter hun i samme positur lenge, lenge, og lar seg snø ned.

Et lite dikt av Kolbein Falkeid før vi reiser til fjells:

LENGTER DU ETTER NOE

måtte det være ei snøvidde

som gnir hele fjeset sitt

inn med soloppgang og dagslys.

Et sted

Hvor tankene fortaper seg som trær

mot tregrensen.

 

Her får jeg problemer med linjeavstanden! Jeg finner ikke noe sted på WLW der jeg sjøl kan bestemme linjeavstand! Noen som vet? Diktet skal ha enkel linjeavstand hele veien bortsett fra mellom “dagslys.” og “Et sted”. Der skal det være dobbel.

Litt mer om fór:

Hundesport 01/10 skriver at løk, også hvitløk, og ellers alt av løkfamilien (Allium) er giftig for hunden dersom det inntas i tilstrekkelige mengder, fordi det fører til blodmangel. Les mer i Hundesport. Mye menneskemat inneholder løk, og likeså salt, som heller ikke er bra for hunder. Nyrene deres er ikke lagd for å håndtere så mye salt som vi tobeinte bruker, – helst bør maten deres være helt saltfri. Jeg får derfor alltid litt blanda følelser de gangene jeg bruker pølse som godbit,- og pølse som er så populært! Grillpølser inneholder for eksempel både salt og løk. Jeg har også lest, sannsynligvis i Hundesport det også, at hunder ikke skal ha tran, det kan rett og slett bli for mye D-vitamin og dermed giftig. Får hunden tørrfór, er D-vitamin allerede tilsatt.

Et riktig godt hundeliv til alle i helga og i uka som kommer! Vi skal nyte hyttelivet til fjells ei hel uke!

4 kommentarer:

  1. Når det gjelder tran så sier hundehomøpatene at de skal ha det for å få dekket behovet for omega 3 og omega 6. Den D-vitaminen som er i foret er kjemisk produsert og tran er naturlig. Så det er ikke farlig. Og det skal være store doser av A-vitamin og D-vitamin for at hundene skal bli vitaminforgiftet. Så her er det flere som mener forskjellige ting igjen. Hva skal en stakkars hundeeier tro på? ;)))

    Ha en fin uke på fjellet!!! :)))

    SvarSlett
  2. Det var et fint dikt Ragnhild! (selvom jeg ikke savner no' særlig mer snø og sno og fokk akkurat nå). Vet ikke hvor du justerer linjeavstanden i Writer - når du nevner det, så tror jeg at jeg har lurt på det selv også.

    Når det gjelder hundefòr, så tror jeg vi blir manipulert til å tro en hel masse. Det med løk tror jeg på (selvom det så absolutt skulle tilsi at Kaisa hadde dødd av blodmangel i svært ung alder...). Det er vel sånn at alle overdrivelser er usunne? Hundene våre lever jo ikke på godbiter, det er noe som i større og mindre grad kommer i tillegg til vanlig fòr. Tran spurte jeg dyrlegen om, eller jeg spurte om det du (og jeg) har hørt om D-vitamin stemmer eller om ryktet er satt ut av f.eks. de som produserer fiskeolje spesielt for hund. Han mente at det var det, og at jeg trygt kan gi Milli en liten barneskje med tran om dagen. Det skal STORE mengder til før de blir forgiftet sa han også. Jeg har hatt hund siden jeg var 12 år. Alle har fått tran, ingen har dødd av det eller fått redusert helse.

    Ha en flott tur til fjells:o)

    SvarSlett
  3. Ja, det er i grunnen det jeg tenker, jeg også, Nina og Gry, at i mindre mengder kan det vel ikke være farlig? Vi gav alltid en barneskje tran til hundene før, og det ville jeg jo helst ha fortsatt med. Og når et godt og velrennomert tørrfor er hovedingrediensen i måltidet, og menneskemat bare er "garnityr", kan det vel ikke være så gæli. Jeg tror jeg vil begynne med tran igjen, og vi serverer jo ikke akkurat løksuppe til dyret, heller;o)

    SvarSlett
  4. Tusen takk, Hanne! Jeg har rett og slett ikke turt å sjekke på "Min side" ennå,- har bare venta på brevet fra NKK, som jeg omsider fikk beskjed om at snart skulle komme etterat jeg hadde etterlyst det! Ja, C-hofter er ikke syke hofter, så nå ser vi framtida lyst i møte!

    SvarSlett