onsdag 18. november 2009

Dogs 4 All!

Nå har jeg  sagt ja til å sitte på Lapphundklubbens stand på Lillestrøm på lørdagen under Dogs 4 All, og det blir morsomt! Men da håper jeg at jeg har ekspertise nok til å svare folk på spørsmål! Og takket være alle dere bloggere får jeg del i våre felles erfaringer og kunnskaper om denne herlige rasens fortrinn og muligheter! Så nå går oppfordringen til dere: Hva vil dere framheve ved det å være eier av finsk lapphund? Hva skal man være oppmerksom på som “vanskelige”, f eks bjeffing, for lat, for selvstendig – ettersom hvordan man forestiller seg den perfekte hund skal være?  Jeg tenker at det er viktig at vordende valpekjøpere skal ha realistiske forventninger til hunden de har valgt seg, – og det er veldig lett å framheve alt det fine som vi jo elsker, vi som veit at vi har verdens beste hund. Når vi ser bort fra individuelle særtrekk – fortell meg hva dere syns det er viktig å fortelle folk! Hva gjør dere med hunden deres, hvordan møter den fremmede, barn, andre hunder, hvilke aktiviteter er morsomme å holde på med osv. Er det noen av dere som kjenner noen som har brukt FL på jakt? Annet? Jeg venter spent!

9 kommentarer:

  1. Her er min oppfattning:

    Jaktinnstinkt er visst ikke ønskelig i rasen, sier Finland. Min erfaring er at de kan bykse etter dyr, men er lette å kalle tilbake.

    Alle lapphunder jeg har møtt har vært flinke med folk, barn og andre dyr. De er også stort sett flinke med andre hunder(men hannhunder kan ofte ikke være så glad i andre hannhunder).

    En lapphund kan vaktbjeffe, ikke alle gjør det. De kan bjeffe når de bobler over av glede og i lek. Ellers er de ikke gneldrehunder...

    Jeg ville ha en mellomstor hund som var atletisk, og tilpasset klimaet i Norge. En hund som kan jobbe, men som også kan slappe av. FL ER en allsidig brukshund!

    MEN jeg har inntrykket av at en FL krever at trening er gøy og motiverende. En lapphund vil ikke lære noe om treningen inneholder mye NEI og andre negative ting. Så mulig noen må legge om treningsstrategien når de får seg FL(det måtte jeg)...

    Skal Emma stå på stand også?

    SvarSlett
  2. Så flott at du har meldt deg til standen Ragnhild!! Det blir helt sikkert kjempemorsomt!

    Her er min oppfatning:
    FL'en er en "ujålete", stor hund i liten (perfekt) størrelse. Den har personlighet i massevis, noe Christian er inne på når han skriver at trening må være gøy og motiverende. Vil de ikke, så vil de ikke og da må det positiv forsterkning til. Pelsstellet begrenser seg stort sett til børsting. Jeg vil han en hund med en tydelig "on/off" -knapp - og her er min erfaring med både svensk og finsk lapphund SVÆRT god.

    De bjeffer slett ikke mye, igjen, som Christian nevner litt til vaktbruk og i lek (av glede).

    Finsk lapphund er en myk hund som ikke bør anbefales til dem som liker å filleriste bikkja si'. Dette er på godt og vondt og jeg trøblet selv med å sette grenser for Milli i starten, da jeg har vært vant til å ha langt striere hunder enn henne (hvilket medførte at de første månedene hos oss ble relativt "grenseløse";o). Nå har vi funnet ut av det, og de er hunder som elsker å arbeide. De er svært intelligente - men, som nevnt, det må være gøy:o)

    De setter flokken sin høyt og er verdens aller, aller beste venn og turkamerat:o)

    Lykke til Ragnhild. Vi sees og det blir spennende å høre om erfaringene dine!

    SvarSlett
  3. Selvstendigheten må vel også nevnes, og at en nok må jobbe litt ekstra med innkallingen?

    Ellers er det jo bare en aldeles herlig pelsball!!!

    SvarSlett
  4. Kjempebra at du stiller opp :o)
    Jeg kan ikke si at Nalle er MYK, men det er mulig jeg misforstår begrepet, eller at det er stor forskjell på hann og hunn? Maken til sta og sjølsikker hund, har ikke jeg vært borti. Jeg kaller det en stor personlighet ;o)
    Veldig lettlærte og stor lyst til å samarbeide og lære - hvis det er morsomt.
    Det finns da ikke noe negativt å si om rasen :o)

    SvarSlett
  5. Jeg er nok enig med Nøve. Charlie har også en sta og selvsikker side. Tror kanskje det er hannene som er sånn. Tispene jeg har vært borte i er mye mykere. Og som Marianne sier, selvstendige.

    Jeg valgte FL etter å ha hatt en gjeterhund i 10 år fordi den var mer egnet som familiehund. Og må jo si at Charlie, når han er ferdig med pubertet og blir voksen, så er han den perfekte familiehunden. Snill med barn, i alle aldre, elsker dyr, får bare jobbe litt med andre hanner.

    Det eneste jeg var ekstra nøye på var miljøtrening. Tror nok de må ha endel av det for ikke å bli pinglete. Ellers har ikke jeg gått noen form for kurs med Charlie.

    SvarSlett
  6. Fl er lydig og meget lettlært. Det er en typisk allround hund. Det er viktig at den blir aktivisert både fysisk og mentalt for å trives.
    En perfekt følges venn for familie med et aktivt friluftsliv. "Det sies at den er så klok at den kan spile dum" Min erfaring er at hann hunden er like vennlig som tispa. Dette er familie hund nr1. Lykke ti på standen Ragnhild. Kjempe fint at du sa ja :-)

    SvarSlett
  7. Syntes det kommer frem mye flott om rasen her. Og visst har vi vel en flott rase.. :-)
    Min erfaring er at Fl trenet med positive forsterkere er en lettlært fl. Bruker man mye nei og korrigering får man en hund som enten setter seg på bakbena eller klapper sammen.
    Det er en typisk allroundhund. Som trives godt med fysisk og psykisk stimuli. Det er en flott familiehund som er sosial og omgjengelig. Noen individer kan bjeffe for og vokte, og under overdreven glede.
    Min erfaring er at hannhund og tispe er ganske like i gemyttet. Men det "bor" mer hund i en hanne enn en tispe. Tispene røyter også mer.

    SvarSlett
  8. Hiver meg på her jeg også ;) Morsomt at du skal være med på dette,Ragnhild!

    Skulle jeg har KUN brukt to ord om FL,så måtte det ha blitt Selvstendig og Allsidig,men tenkte jeg skulle bruke mer enn to ord ;)

    Ikke bare er den vakker å se på,men det er en herlig bruks - og familiehund! Til tider veldig sta, men med rett belønning og positive treningsformer,lærer FL raskt og man kan nå langt både innen lydighet, bruks, AG osv.
    Dens vennlighet synes både gjennom utseende og personlighet.
    FL'n passer like godt hos eldre som hos yngre mennesker. Hos en turglad småbarnsfamilie,eller de som ønsker en brukshund i passelig størrelse. En flott hund for de fleste "typer" mennesker!

    Ift pelsstell så opplever jeg at selv om den har mye pels,så kreves det utrolig lite pelsstell. Så og si ingenting. Kun børsting når røytinga pågår.

    Ift jakt,så har vi brukt Steija litt på jakt. Vi har oppmuntret henne de gangene hun har gått opp fugl,og hun elsker det! Samme med å gå elgspor. Hun er kjempeflink! Det er også flere FL'er som har blitt godkjent ettersøkshund på skadet vilt,så vil absolutt si at den har annlegg for å kunne brukes til jakt. Vil vel kanskje ikke anbefalt FL'n til en som vil ha en "ren" jakthund,men jakthund på hobbybasis er det da ingenting i veien for å bruke den som!

    SvarSlett
  9. Vi vil ønske dere lykke til i helga på utstillingen på Lillestrøm!! Vi får ta det igjen til neste år!! Ble oppringt av de på mallasess kennel om lørdagen. Forsto at de åsså skulle sitte på standen på Lillestøm. Så spurte de om de fikk lov til å bruke bilde av Roxie og Mariken som stod i den siste kapphund stikka. Så det skal bli artig å se om de fikk brukt for bilde. Blir nok et referat fra flere etter utstillingen tenker jeg!! Masse lykke til Emma og deg Ragnhild!!

    SvarSlett